Fen ve teknoloji dersi deneyleri

MİKROSKOP YAPISININ TANITILMASI

HAZIRLIK SORULARI:

1-Mikroskop ne işe yarar? Araştırınız.

2-Mikroskop çeşitleri nelerdir? Nerelerde kullanılır?

Mikroskop genel anlamda gövde kolu ve alt kaide olmak üzere iki kısımdan oluşur.

Bütün diğer parçalar bu iki parça üzerine yerleştirilir.

Mikroskopların hareketli bir nesne tablası vardır. Bu nesne tablası kaba ve ince ayar

kontrol düğmeleri ile aşağı ve yukarı hareket ettirilebilir.Lam ve lamel( preparat ) iki nesne klipsinin

altına gelecek şekilde nesne tablasının üzerine yerleştirilir.

45 derece açılı tüpün üst kısmında değiştirilebilir bir oküler bulunmaktadır. Alt kısmında ise objektiflerin sabitlendiği bilye yataklı ve dört objektif yuvalı hareketli bir revolver

vardır. Bir mikroskobun büyütmesi şu şekilde hesaplanır:

MİKROSKOP BÜYÜTMESİ= OKÜLER X OBJEKTİF

(Örneğin oküler 5x, objektif 40x olan bir mikroskobun büyütmesi = 5 X 40 = 200 olur.)

Mikroskopta aydınlatma bir tarafı düzlem/ iç bükey ayna ve tablanın altındaki iris diyafram

İle yapılmaktadır.

Mikroskopta inceleme esnasında yapılması gerekenler şunlardır:

( Görüntünün odaklanması )

1-Preparatı ( lam ve lameli ) nesne tablasının üzerindeki sıkıştırma klipslerinin altına yerleştirin.

2-Her zaman için en düşük büyütme seviyesi olan objektif ile çalışmaya başlayın.

3-Kaba ayar düğmesi ile nesne tablasını en üst seviyeye çıkartıncaya kadar tablanın kenarına bakın.

4-Daha sonra tüpe bakarak preparattaki görüntü belirinceye kadar kaba ayar düğmesini aşağıya

doğru çevirin.

5-Kaba ayar yapıldıktan sonra ince ayar düğmesi ile keskin bir görüntü alıncaya kadar ayar yapın.

6-Büyütmeyi arttırmak için hareketli revolveri saat yönünde çevirerek ve her objektif değişikliğinde

sadece ince ayar düğmesini ayarlayarak görüntüyü odaklayabilirsiniz.

7-Her büyütmede ışığa gereksinim artacağından iris diyafram daha fazla açılmalıdır.

Mikroskop kullanımından sonra dikkat edilmesi gereken hususlar:

1- Mikroskop sadece gövde kolu üzerinden tutulmalı ve taşınmalıdır.

2-Objektifi tüpteki oküler ile birlikte en düşük büyütme seviyesine getirip bırakınız.

3-Aydınlatma sistemini kapatmayı unutmayınız.

4-Toz, mikroskop ve optik aksamın en kötü düşmanıdır. Bu nedenle mikroskobun hassas iç bölümlerine tozun girmesini engellemek için herhangi bir objektifi veya oküleri kesinlikle mikroskop üzerinden çıkartmayınız.

5-Eğer mikroskobun gövdesi ve tablası tozlu ise, tozun silinmesi için yumuşak pamuklu bez parçası kulanınız.

6-Tüm bu işlemlerden sonra artık mikroskobu koruma örtüsüyle örtebilirsiniz. (veya çantasına yerleştirebilirsiniz. )

PROTİSTALARIN İNCELENMESİ

Deneyin Amacı: Sularda yaşayan bir hücreli canlıların mikroskopla incelenmesi

Hazırlık Soruları:

1: Havuz, göl ve birikinti sularının içilmesinin ne gibi tehlikesi vardır? Araştırınız.

2: Sıtma ve Dizanteri hastalıklarının sebeplerini tartışınız.

Kullanılan Araç ve Gereçler:

1- birikinti veya akvaryum suyu

2- kavanoz ve kapağı

3- çürümüş maydonoz veya marul yaprağı

4- ot

5- mikroskop

6- lam ve lamel

7- damlalık

Deney Düzeneği:










Deneyin Yapılışı:

1-Temiz kavanozun yarısına kadar Akvaryum suyundan koyup içine ot, çürük maydonoz yaprağı koyup kapağını kapatıp loş (az ışıklı) bir ortamda 4-5 gün bekletiniz.

2-Bu sürenin sonunda kavanozdaki sudan birkaç damla alıp lam üzerine damlatınız ve lameli üzerine kapatınız. Mikroskopta inceleyiniz.

Deney Sonucu:

Mikroskopta bir hücreli canlıların çoğalmasını görebiliriz.

Teorik Bilgi:

Bir hücreden meydana gelen Protistalar sularda yaşarlar, mikroskopla görülebilirler. Basit yapılı olmalarına rağmen çok hücrelilerde görülen hayatsal faaliyetlerin tümünü yaparlar. Bölünerek veya sporla çoğalırlar. Hareketlerini sağlayan sil, kamel ve yalancı ayak gibi organelleri vardır.

HAVA OLAN YERE SU GİREMEZ

Deneyin amacı:Dereceli silindire hapsedilen havanın yerine suyun girmediğini görmek.

Hazırlık Sorusu:

Bir su bardağını ters çevirip içi su dolu büyük bir kaba daldırdığınızda bardak su almaz. Nedenlerini araştırınız.

Kullanılan araç ve gereçler:

1.beherglas

2.dereceli silindir

3.mantar tıpa

4.su

Deney düzeneği:

Deneyin yapılışı:

1.Beherglasa yarıdan biraz fazla su doldurunuz.

2.Su üzerine mantar tıpayı bırakınız.

3.Dereceli silindiri ağız kısmı aşağıya gelecek şekilde ve mantarı içinde kapsayacak şekilde suya dik olarak daldırınız.

4.Dereceli silindiri beherglas içinde aşağıya doğru batırırken mantarın durumunu gözleyiniz.

Deneyin sonucu:

Dereceli silindiri suya daldırdığınızda, mantarın dereceli silindir üzerinde yükselmediğini görürsünüz. Bu olay, dereceli silindir içindeki havanın, suyun girmesine engel olduğunu gösterir.

Teorik Bilgi:

Dereceli silindiri ters çevirip su içine dik olarak batırdığımızda dereceli silindirdeki havanın basıncı suyun yaptığı basınçtan fazla olduğu için dereceli silindir içine su dolmaz. Çünkü hava bir yer kaplar ve aynı anda onun yerini diğer bir madde (su) dolduramaz.

DİYAPAZON VE KUTUSU

Deneyin Amacı: Sesin cisimlerin titreşmesinden meydana geldiğini görmek.

Hazırlık Soruları:

1.Sesin nasıl oluştuğunu araştırınız.

2.Saz telini çekip bıraktığınızda neler gözlersiniz? Araştırınız.

Kullanılan Araç Ve Gereçler:

diyapazon ve tokmağı

Deney Düzeneği:

Deneyin Yapılışı:

1.Diyapazonu kutusundan çıkarınız ve tokmağı ile vurunuz.

2.Diyapazonu rezonans kutusundaki yerine yerleştirip, tokmağı ile vurunuz.

3.Meydana gelen sesleri karşılaştırınız.

Deney Sonucu:

Diyapazonu kutusundan çıkarıp, tokmağı ile vurduğunuzda diyapazon çatalının titreşmesi sonucu sesi duyarsınız. Ancak diyapazonu kutusuna yerleştirip, tokmağı ile vurduğunuzda meydana gelen ses daha şiddetlidir. Çünkü diyapazonla beraber rezonans kutusu da ses verir.

Teorik Bilgi:

Ses çıkaran her madde veya cisim bir ses kaynağıdır. Diyapazon, trampet, flüt, mandolin, gitar .... birer ses kaynağıdır.

Ses kaynaklarının titreşmesi sonucu ses oluşur. Titreşim, bir cismin ileri geri gidip gelme hareketidir. Ses veren her şey titreşir. Ses veren cisimler esnektir. Esnek olmayan cisimler titreşemez.

SES VEREN DİYAPAZON TİTREŞİR

Deneyin Amacı: Ses veren diyapazonun titreştiğini görmek.

Hazırlık Sorusu:

Gök gürlediğinde camdaki titreşimin sebebi nedir? Araştırınız.

Kullanılan Araç ve Gereçler:

1.diyapazon ve tokmağı

2.su dolu beherglas

Deney Düzeneği:

Deneyin Yapılışı:

1.Diyapazon tokmağı ile vurarak titreştiriniz ve uçları beherdeki suya hafifçe değdiriniz.

2.Sonucu gözleyiniz.

Deney Sonucu:

Diyapazonun uçlarını suya değdirdiğimizde suyu zerrecikler halinde etrafa sıçrattığı görülür. Bu da bize ses veren diyapazonun titreştiğini gösterir.

Teorik Bilgi:

Ses veren cisimler titreşir. Titreşme hareketi çok hızlı olursa bu titreşimi gözümüzle fark edemeyiz.

Titreşim hareketi etrafa dalgalar halinde yayılır. Ses dalgaları havada her tarafa doğru dairesel olarak yayılır. Ses veren kaynakların titreşim hareketleri havada dalgalar halinde yayılarak kulağımıza gelir ve kulak zarını titreştirir. Böylece sesi duymuş oluruz.

SES VEREN DİYAPAZON KALAY SARKACI TİTREŞTİRİR

Deneyin Amacı: Ses veren diyapazonun titreştiğini görmek

Hazırlık Soruları:

Masaya vurduğunuzda masa üzerindeki kalemin sıçramasının nedeni ne olabilir? Araştırınız.

Kullanılan Araç ve Gereçler:

1. döküm ayak 5.iplik

2.statif çubuk 6.diyapazon ve tokmağı

3.bağlama parçası 7.kalay yaprak parçası

4.dik tutturucu

Deney Düzeneği:

Deneyin Yapılışı:

1.Döküm ayağa, statif çubuğu monte ediniz.

2.Dik tutturucu bağlama parçasına, bağlama parçasını da statif çubuğa tutturunuz.

3.Kalay yaprak parçasından küçük bir küre yaparak, iple dik tutturucuya asınız.

4.Diyapazonu, yaptığınız kalay küre sarkacın hizasında olacak şekilde yaklaştırınız.

5.Diyapazona tokmağı ile vurarak titreştiriniz ve kalay sarkaca değdiriniz ve sonucu gözleyiniz.

Deney Sonucu:

Diyapazona değen kalay sarkacın ileri geri sıçrama hareketi yaptığı görülür. Bu da bize ses veren diyapazonun titreşim hareketi yaptığını gösterir. Bu titreşim hareketi sesi meydana getirir.

Teorik Bilgi:

Titreşim hareketi yapan cisim temasta bulunduğu diğer cisminde titremesine yol açar ve titreşim sesi meydana

SES NASIL YAYILIR?

Deneyin amacı: Sesin çevreye nasıl yayıldığını ve farklı ortamlarda nasıl iletildiğini görmek.

Hazırlık Soruları:

1- Su birikintisine taş attığında suda oluşan hareketlenmeyi izleyip çıkan sesi dinledin mi?

2-Zil sesini veya arkadaşının sesini ne kadar uzaktan duyabilirsin? sebebi nedir?

Kullanılan Araç ve Gereçler:

1-boş kova

2-renkli su ( mürekkepli)

3-damlalık (yada küçük taş parçaları veya çakıl)

Deney Düzeneği:

Deneyin Yapılışı:

1- Kova içine yarıya kadar renkli su koy.

2- Damlalığa bir miktar su al ve yarısına kadar su konulmuş kovaya 40-50 cm yükseklikten bir damla su damlat. Kova içindeki su yüzeyini gözle ve sesi dinle neler gözlemledin?

Verileri Değerlendirme:

1- Su damlaları su yüzeyinde nasıl bir değişiklik meydana getirdi?

3- Değişiklik su yüzeyi boyunca devam etti mi?

Deney Sonucu:

Su damlasının su yüzeyinde meydana getirdiği dalgalar su yüzeyinde her yönde yayılır.

Teorik Bilgi:

Su yüzeyinde görülen titreşimler, su taneciklerinin titreşimidir ve bu titreşimler kaynaktan (damlanın düştüğü nokta) her yöne yayılır. Ses; taneciklerin titreşimi (salınım veya gidip gelme) ile meydana geldiğine göre ses dalgaları da su dalgalarından olduğu gibi her yönde dalgalar halinde yayılır.Taneciklerin titreşimi esnasında enerjisinin bir kısmını diğer taneciğe aktarırken bir kısmını da ısı v.b.enerji türüne dönüşebilir.

SESİN AKTARILMASI

Deneyin Amacı: Ses dalgalarını meydana getiren taneciklerin birbirlerini nasıl etkilediğini gözlemlemek.

Hazırlık Soruları:

1- Bilye oynarken bilyelerin birbirine değdiğinde hareketini gözlemle ne sonuç çıkardın?

Kullanılan Araç ve Gereçler:

6-7 adet madeni para

Deney Düzeneği:

Deneyin Yapılışı:

1- Metal paraları eşit aralıklarla bir doğru üzerinde masa veya sıra üzerine yerleştiriniz, herbirini katlayınız.

2- İlk sıradaki paraya bir kuvvet uygulayarak bir itme veriniz ve paraların hareketlerini ve hareket miktarlarını takip ediniz, neler gözlemlediniz?

Verileri Değerlendirme:

1- 1nolu para 2 nolu paraya çarpınca diğer paralar etkilendi mi?

2- En sondaki paraların hareketi ile öndeki paraların hareketlilikleri eşit midir?

3- En son para hareket etti mi? Neden?

Deney Sonucu:

1nolu paranın 2 nolu paraya çarpması sonucu diğer paralar da hareket eder fakat paraların herbirinin hareketi bir öncekine göre azdır. Çünkü paraların hareket enerjisinin bir kısmı yüzeylerin (hava, zemin ve çarpma) teması nedeniyle ısı vb. enerjilere dönüşmüştür. Ses dalgalarını meydana getiren taneciklerde ses dalgalarını taneciklerin bir sonraki taneciğe enerjisini aktarması ile yayılır.

Teorik Bilgi:

Katı, sıvı ve gaz maddelerde ses yayılırken bir tanecik titreşirken çevresindeki taneciklerinde titremesine neden olur. Onlarda diğerlerini titreştirir ve enerjilerini birbirlerine aktarır. Fakat her etkileşmede enerjilerinin bir kısmı kaybolur yani başka bir enerji türüne dönüşür.

SESİN ÖZELLİKLERİ

İşittiğimiz seslerin bazısı çok şiddetli veya hafif, bazıları ince veya kalındır. Seslerdeki bu farklar, ses kaynaklarındaki sesin oluşma sebebine bağlıdır. Buna “Sesin Özelliği” denir. Sesin özelliklerini üçe ayırmak mümkündür.

1.Sesin şiddeti

2.Sesin yüksekliği

  1. Sesin Şiddeti: Sesin kuvvetli veya zayıf olmasını ayırt etmeyi sağlayan niteliktir. Titreşen cismin denge konumu ile yapmış olduğu uzaklığa GENLİK (salınım) denir. Titreşen cismin genliği arttıkça sesin şiddeti artar, genlik azaldıkça sesin şiddeti azalır. Bir davula tokmağı ile kuvvetlice vurulursa çıkan sesin şiddeti fazla, hafifçe vurulursa çıkan sesin şiddeti az olur.

Sesin şiddeti debisel (Db) ile ölçülür. İşitme eşiğindeki sesin şiddeti 0 Db'dir. 10 Db'lik artış şiddetin iki katına çıkması demektir.

  1. Sesin Yüksekliği: sesin ince veya kalın olmasını ayırt etmeyi sağlayan özelliktir. Sesin yüksekliği, ses kaynağının titreşim hızına (frekansına) bağlıdır. FREKANS bir saniyedeki titreşim sayısıdır ve frekans arttıkça ses incelir,frekans azaldıkça ses kalınlaşır. Kulak 20 ile 2000 frekans aralığındaki sesleri duyabilir. 20 frekans altındaki sesleri duyamayız ve bu seslere enforsonik (ses altı) sesler denir. 20000 frekans üzerindeki sesleri de duyamayız. Bu seslere de ultrasonik (ses üstü) sesler denir.

Ayrıca sesi oluşturan bir cismin titreşim frekansı cismin boyuna, cinsine, kalınlığına ve gerginliğine bağlıdır. Kısa, ince ve gergin tel ince ses, kalın,,uzun, ve gevşek teller kalın ses çıkartır.

SESİN HAVADA YAYILMASI

Deneyin amacı: Ses titreşimlerinin havada nasıl yayıldığının görmek.

Hazırlık soruları:

1- Arkadaşının sesini ne kadar uzaktan tutabilirsin?

2- Yarasaların gözleri görmediği halde çarpmadan nasıl uçarlar?

Kullanılan Araç ve Gereçler:

1-plastik kuvvet

2- su

3- plastik cetvel veya kalın çelik şerit

Deney Düzeneği:

Deneyin Yapılışı:

1- Küvete suyu doldurunuz.

2- Cetveli deney masasının bir ucu boşta kalacak şekilde koyunuz ve masa üstündeki ucundan elinizle bastırınız.

3- Küveti; deney masasına cetvelin altına gelecek şekilde yaklaştırınız ve cetvel değmeyecek şekilde yerleştiriniz.

4- Su yüzeyinin durgun olmasını sağlayınız.

5- Cetvelin boşta kalan ucunu yukarıya çekip bırakınız. Şimdi su yüzeyindeki hareketi gözlemleyiniz.

Verileri Değerlendirme:

1- Cetvel titreştirdiğinde durgun su yüzeyinde ne gözlemledin?

2- Cetvelin titreşimleri suya nasıl ulaştı?

Deneyin Sonucu:

1- Ses kaynağında meydana gelen titreşim onun çevresindeki hava moleküllerinin titremesine neden olduğunu ve bu sebeple sesin yayıldığını söyleyebilir misin?

3- Sesin su dalgaları gibi havada da dalgalar halinde yayıldığını söyleyebilir misin?

Teorik Bilgi:

Ses kaynağının oluşturduğu titreşimler havada da dalgalar halinde her yönde yayılır. Ses dalgalarını göremediğimiz halde her yönden duyarak anlayabiliriz.Ses dalgaları bir enerjidir ve her ortamda (boşluk hariç) yayılır.

SESİN SUDA YAYILMASI

Deneyin amacı: Ses dalgalarının her ortamda olduğu gibi su ortamında da yayıla bileceğini görmek.

Hazırlık Soruları:

1- Deniz altlarında haberleşme nasıl olur?

2- Deniz araştırma gemileri deniz derinliklerini ve yüzeyleri nasıl tespit ederler?

3- Yunus balıkları balık sürülerinin yerini nasıl tespit eder?

Kullanılan Araç ve Gereçler:

1- su 4-lastik hortum

2- plastik küvet 5-plastik huni ( 2 adet)

3- iki adet kısa statif çubuk 6-balon

Deney Düzeneği:

Deneyin Yapılışı:

1- Plastik küvete suyu doldurun.

2- Lastik hortumun ucuna hunileri tak.

3- Huninin birine balonu gererek geçir.

4- Balon geçirdiğin huniyi suyun içine bırak.

5- Diğer huniyi kulağına yaklaştır.

6- Diğer bir arkadaşın küçük statif çubukları suyun içine soksun ve çok hafif birbirine vursun.

7- Arkadaşın dışarıda da statif çubukları birbirine hafif hafif vursun.

İki sesi karşılaştır. Nasıl bir sonuca vardın?

Deney Sonucu:

Su içinde oluşan sesi işitebilirsin. Peki sebebi nedir?

Teorik Bilgi:

Su ve hava (sıvı ve gaz) ses dalgalarını katılarda olduğu gibi iletir. Fakat ses dalgalarının her ortamdaki yayılma hızları farklıdır.

Sesin su içinde iletilmesinden su da yaşayan canlılar birbiriyle iletişim kurabiliyorlar.TAHTA SESİ İLETİR

Deneyin Amacı: Katı bir madde olan tahtanın sesi ilettiğini doğrulamak.

Hazırlık Soruları:

Tahta kapıya bir cisimle vurduğunuzda neler gözlersiniz? Tartışınız.

Kullanılan Araç ve Gereçler:

1. kurşun kalem

2.tahta masa veya sıra

Deney düzeneği:

Deneyin Yapılışı:

Masanızın veya sıranızın bir ucuna oturunuz. Elinizdeki kalemin sivri ucuyla masaya hafifçe tıklayınız. Şimdi kulağınızı masanın veya sıranın üzerine dayayınız.

Deney Sonucu:

Masaya dayadığınız kulağınıza tıklama sesleri net olarak gelir. O halde tahta sesi iletir.

Teorik Bilgi:

Tahta oluşturulan ses dalgalarını iletebildiği için tahtada iletici bir ortamdır.

DEMİR ÇUBUK SESİ İLETİR

Deneyin Amacı: Demir çubuğun sesi ilettiğini doğrulamak

Hazırlık Sorusu:

Tren raylarında tren sesini dinleyen bir çocuk trenin geldiğini önceden duyabilir mi? Nedenlerini araştırınız.

Kullanılan Araç ve Gereçler

1.statif çubuk

2.diyapozon (kutusuz)

3.diyapozon tokmağı

Deney düzeneği:

Deneyin Yapışı:

1.Çubuğu elinizle tutarak, bir ucunu kulağınıza değdiriniz.

2. Arkadaşınız diyapazonu sap kısmından tutarak, tokmağı ile diyapazon çatalına vursun.

3.Titreşmekte olan diyapazonun sapını, çubuğun öbür ucuna dokundursun

Deneyin Sonucu:

Diyapazonun sesini, kulağınıza dayadığınız statif çubuk vasıtasıyla duyarsınız. Arada statif çubuk yoksa diyapazonun sesini bu uzaklıktan net olarak duyamazsınız. O halde demir sesi havadan daha iyi iletir.

Teorik bilgi:

Ses dalgalar halinde yayılır ve ses dalgalarının yayılması için gerekli ortam iletici ortamdır ve demir ses dalgalarının iletildiği en iyi ortamlardan biridir.

SESİN HAVADA YAYILMASI

Deneyin amacı: Ses titreşimlerinin havada nasıl yayıldığının görmek.

Hazırlık soruları:

1- Arkadaşının sesini ne kadar uzaktan tutabilirsin?

2- Yarasaların gözleri görmediği halde çarpmadan nasıl uçarlar?

Kullanılan Araç ve Gereçler:

1-plastik kuvvet

2- su

3- plastik cetvel veya kalın çelik şerit

Deney Düzeneği:

Deneyin Yapılışı:

1- Küvete suyu doldurunuz.

2- Cetveli deney masasının bir ucu boşta kalacak şekilde koyunuz ve masa üstündeki ucundan elinizle bastırınız.

3- Küveti; deney masasına cetvelin altına gelecek şekilde yaklaştırınız ve cetvel değmeyecek şekilde yerleştiriniz.

4- Su yüzeyinin durgun olmasını sağlayınız.

5- Cetvelin boşta kalan ucunu yukarıya çekip bırakınız. Şimdi su yüzeyindeki hareketi gözlemleyiniz.

Verileri Değerlendirme:

1- Cetvel titreştirdiğinde durgun su yüzeyinde ne gözlemledin?

2- Cetvelin titreşimleri suya nasıl ulaştı?

Deneyin Sonucu:

1- Ses kaynağında meydana gelen titreşim onun çevresindeki hava moleküllerinin titremesine neden olduğunu ve bu sebeple sesin yayıldığını söyleyebilir misin?

3- Sesin su dalgaları gibi havada da dalgalar halinde yayıldığını söyleyebilir misin?

Teorik Bilgi:

Ses kaynağının oluşturduğu titreşimler havada da dalgalar halinde her yönde yayılır. Ses dalgalarını göremediğimiz halde her yönden duyarak anlayabiliriz.Ses dalgaları bir enerjidir ve her ortamda (boşluk hariç) yayılır.

DİNLEME ALETİ (STETESKOP) YAPABİLİRSİNİZ

Deneyin Amacı: Dinleme aletinin basit yapısını ve çalışmasını görmek.

Hazırlık Soruları:

Rahatsızlanıp doktora gittiğinizde doktor sırtınızı ne ile dinliyor? Tartışınız.

Kullanılan Araç Ve Gereçler:

1.plastik hortum (2 adet)

2.lastik hortum (kısa)

3.y boru

4. plastik huni

5. lastik balon

Deney Düzeneği:

Deneyin Yapılışı:

1.Plastik huninin ağzına lastik balon parçasını geriniz.

2.Huninin diğer ucuna kısa lastik hortumu geçiriniz.

3.Lastik hortumun açıktaki ucunu Y borusuna takınız.

4.Y borunun açık iki ucuna birer plastik hortum geçiriniz.

5.Plastik hortumların açıkta kalan uçlarını da kulaklarınıza takınız.

6.Plastik huninin ağzını arkadaşınızın göğsüne tutunuz. Kalp atışlarını duymaya çalışınız.

Deney Sonucu:

Bu deneyde hazırlanan düzenek basit bir dinleme aletidir. Kalp atışları huni İçindeki havada dalgalar halinde yayılarak iletim yoluyla kulağımıza gelir.

Doktorların kullandığı dinleme aleti (Steteskop) bu esasa dayanır.

NOT: Bu deneyi huniye lastik balon takmadan da yapabilirsiniz.

Teorik Bilgi:

Kalp atışları o bölgede bir titreşim oluşturur. Kalbin bulunduğu

Bölgeye, ağzında gergin bir zar olan huni dokundurulursa, kalp atışları huni içindeki havayı titreştirir ve ince boru yardımıyla kulağımıza gelir. Bu sayede kalp atış seslerini duyarız. Kalp atışlarını duymamızı sağlayan alete dinleme aleti veya steteskop denir. Doktorlar tarafından kalp atışlarının ritmini kontrol etmek amacıyla

Kullanılır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder