Kpss rehberlik notları

Öğrenci kisilik hizmetleri: Okulda öğrenciye öğretim çalısmalarından ayrı, sınıf öğretimi
dısında sağlanan ve öğrencinin duygusal, sosyal, fiziksel yönden bir bütün olarak sağlıklı bir sekilde
gelismesine yardım eden hizmetleri kapsar. Çağdas eğitimde, öğrencilerin kisisel gerçeklesim
gereksinimlerini karsılamaya yönelik hizmetlere kisilik hizmetleri denir.
Öğrenci kisilik hizmetlerinin amacı:
Eğitim süreci içersinde öğretim ve yönetim etkinliklerine paralel olarak, öğrencinin eğitim
öğretim etkinliklerinden üst düzeyde yararlanmasını sağlamak ve öğrenim basarısının
yükselmesini gelistirmek,
Öğrencinin güçlü bir kisilik gelistirmesine ve çevreye uyum sağlamasına,
Öğrencinin duygusal, sosyal, fiziksel yönden ortam hazırlamak bir bütün olarak sağlıklı bir
sekilde gelismesine olanak sağlayacak eğitim ortamını yaratmak, giderek öğrencinin kapasitesi
ölçüsünde gelismesine ve kendini gerçeklestirmesine yardım etmektir.
Amacı, öğrencinin eğitim ortamından en yüksek düzeyde yarar sağlayabilmesi için gerekli
imkanları hazırlamak ve varolan engelleri kaldırmaktır.
Öğrenci kisilik hizmetlerinin kapsamı:
Sağlık Hizmetleri: Öğrencilerin sağlıklarını korumaya yönelik her türlü hizmeti kapsar. Tüm
öğrencileri kapsayan sağlık taramaları yapılarak sağlık sorunu olan öğrencilerin kontrolleri
yapılır. Aileyle isbirliği içinde öğrencinin tedavisi sağlanır.
Sosyal Yardım Hizmetleri: Öğrencilere burs ve kredi olanakları sağlayarak parasal yardımda
bulunmak, gereksinim duyan öğrencileri yurt ya da pansiyonlara yerlestirmek, kantin ve
yemekhaneler aracılığıyla beslenme olanakları sunmak, okula rahat gelis ve dönüsleri
kolaylastırmaya yönelik ulasım hizmetleriyle gereksinim duyan öğrencilere is bulmak gibi
çesitli hizmetleri kapsamaktadır.
Sosyal ve Kültürel Hizmetler: Öğrencilere, bos zamanlarını en verimli biçimde
değerlendirebilmeleri için eğitim vererek olanaklar sunmak, öğrencilerin ilgilerine göre
yönelebilecekleri sportif, sanatsal, kültürel etkinlikleri planlamak ve yürütmek gibi.
Özel Yetistirme Hizmetleri: Öğrencilerin öğrenim basarılarını desteklemek, basarısızlıkları
önlemek, gereksinim duyan öğrencileri akademik yönden daha da gelistirebilmek için özel
olarak yetistirmek, öğrencilerin özel yeteneklerini ortaya çıkarmak ve gelistirmek için
çalısmalar yapmak, gereksinim duyan öğrencilere çesitli kurs olanaklarını sunmak.
Rehberlik Hizmetleri: Kapsamında,
Psikolojik danısma
Bireyi tanıma
Bilgi toplama ve yayma
Yönlendirme ve yerlestirme
Oryantasyon
Müsavirlik (Konsültasyon)
Arastırma ve değerlendirme
Đzleme
Çevre ve veliyle iliskiler
Bu 9 hizmet alanını merkezinde “Psikolojik danısma” hizmeti yer almaktadır.
Rehberlik:
Bireyin en verimli bir seklide gelismesini, doyum verici uyumlar sağlamasında gerekli olan
tercihleri, yorumları, planları yapmasına, kararlar vermesine yarayacak bilgi ve becerileri
kazanmasına, bu tercihlerle kararları yürütebilmesi için bireye yapılan sistemli ve profesyonel
bir yardım.
Bireyin kendini anlaması, çevredeki olanakları tanıması ve doğru kararlar vererek özünü
gerçeklestirebilmesi için yapılan sistematik ve profesyonel yardım süreci.
Kendini anlaması, problemlerini çözmesi, gerçekçi kararlar alması, kapasitelerini gelistirmesi,
çevresine sağlıklı ve dengeli bir uyum göstermesi, böylece kendini gerçeklestirmesi için uzman
kisilerce bireye yapılan psikolojik yardımlar.
Ortak noktalar:
Rehberlik bireye yardım etme isidir.
Rehberlik yardımı bireye dönüktür.
Rehberlik hizmetleri sistemli olarak ve profesyonel düzeyde sunulabilir.
Rehberlik, bir süreçtir.
Rehberliğin esası, bireyin kendini gerçeklestirmesine yardım etmektir.
Rehberlik problemli bireylere yönelik bir hizmet değildir.
Rehberliğin Amacı:
Okullarda rehberliğin amacı; öğrencilerin kendini gerçeklestirmelerine yardım etmektir.
Maslow’a göre, insanın temel ihtiyaçları hiyerarsisinin en üst basamağında yer alan “kendini
gerçeklestirme” insan davranıslarına yön veren tek ve temel güdüdür.
Rehberliğin Đlkeleri:
Rehberliğin temelinde, insan hak ve sorumluluklarıyla yakından ilgili, demokratik ve insancıl
bir anlayıs yatar.
Rehberlik uygulamaları her okulun amaç ve özellikleriyle öğrencilerin ihtiyaçlarına uygun
alanlarda yoğunlastırılmalıdır.
Rehberlik anlayısı, her türlü çalısmasıyla öğrenciyi merkeze alan bir eğitim anlayısını öngörür.
Rehberlik hizmetlerinde süreklilik, gönüllülük ve danısan danısman iliskisinde gizlilik esastır.
Rehberlik, eğitimin ayrılmaz bir parçasıdır. Rehberlik ve eğitim karsılıklı olarak birbirine
bağımlıdır.
Rehberlik uygulamalarında öğrenciyle ilgili herkesin ortak anlayısı ve isbirliği içinde olması
gerekir.
Rehberliğin Öğretimle Đliskisi
Öğretim toplu halde bulunan, oldukça kalabalık gruplara verilen bir hizmettir, rehberlik ise
bireysel bir yardımdır. Rehberlikte öncelikle bireye, bazı hallerde küçük gruplara yardım söz
konusudur.
Rehberlik hizmetlerinden yararlanmak zorunlu değildir. Oysa öğretim zorunludur.
Öğretimde değerlendirme vardır; öğrencinin, müfredat programında saptanan davranısları ne
ölçüde gelistirdiği bir sınavla değerlendirilir. Rehberlikte ise değerlendirme söz konusu değildir.
Rehberlik bireyin iç dünyasına, yasantılarına, kısaca duygusal yasamına yönelmis hizmetlerdir.
Öğretim etkinliklerinin konuları ise bireyin dısında olup bitenlere, nesnel dünyaya yöneliktir.
Rehberliğin Ortaya Çıkmasını Gerektiren Gelismeler
1. Sosyo – Kültürel ve Ekonomik Etkenler
Hızlı değismeler sonucu topluma uyumun güçlesmesi
Aile yapısının ve fonksiyonun değismesi
Toplumun nitelikli insan gücünü ihtiyacının artması
2. Felsefi ve Psikolojik Etkenler
Toplumda demokratik fikir ve düsüncelerin gelismesi
Demokrasinin eğitime etkisi
Psikoloji/Psikometrideki gelismeler
Rehberlik Modelleri
1. Parsonian Modeli: Đlk mesleki büroyu açmıstır. Rehberlik alanında yapılan ilk çalısma mesleki
rehberliktir. Parsonian insanların ilgi ve yeteneklerini saptamaya çalısmıs. Çalısması eğitim
kurumlarından bağımsız olduğu için elestirilmistir. Parsonian’ın amacı, endüstri bölgelerinde is
aramakta olan bir çok vasıfsız göçmenin, kısa bir eğitim programından geçtikten sonra uygun
bir ise yerlesmesine yardımcı olmaktı.

2. Eğitimle Kaynastırılmıs Rehberlik Modeli: Brewer, eğitim ve rehberlik kavramlarının özdes
kavramlar olduğunu belirtmistir. Amaç ve yöntemleri bakımından aynı olduğunu belirtmistir.
Brewer rehberlik çalısmalarını eğitime tasımıstır. Brewer’in yapmıs olduğu is bilgi verme isidir.
Grupla çalısmıstır, grupla rehberlik çalısması yapmıstır. Yaptığı en önemli is ise rehberlik
saatini olusturmasıdır. Brewer de bireysel farklılıkları dikkate almadığı için elestirilerden
nasibini almıstır. Brewer’e göre rehberlik, her seyden önce eğitimin bir parçasıdır ve baslıca
amacı, bireyin okula ve okul dısındaki çevresine uyumunda yardımcı olmaktır. Brewer’e göre,
bir okulda rehberlik hizmetlerinin amacı bireylerin kendilerini tanımalarına, bireysel
özelliklerini koruyarak baskaları ile isbirliği yapabilme gücünü gelistirmelerine yardımcı
olmaktır. Eğitimde rehberlik uygulamalarına yer veren ilk modeldir.
3. Klinik Yaklasım Modeli (Özellik – Faktör): Parsonian’ın modelinden etkilenilmis. Bireyi
tanımak öncelikli amaçtır. Bireyi tüm yönleriyle tanımak temel amaçtır. Bireyi tanımak için çok
sayıda ölçme aracı gelistirmisler; psikometri, toplu dosya sistemi falan. Bu model bireye karar
vermede yardımcı olmadan önce, onun ayrıntılı olarak incelenmesine ağırlık verir. Uzmanın
görüsleri ve otoritesi ön plandadır.
4. Karar Vermeye Yardım Süreci Olarak Rehberlik: Katz, Tiedeman, Jones baslıca
temsilcileri. Bu kisiler rehberliği karar verme süreci olarak tanımlamıslardır. Tiedeman eğitimin
kesintiler yarattığını, yani bireyi, sık sık karar vermeyi gerektiren yol ayrımlarına getirdiğini
ileri sürmekte ve rehberliği, bireye bir hedef seçme ve o hedefe götürecek araçları belirlemede
yardımcı hizmet olarak görmektedir.
5. Gelisimsel Rehberlik (Kapsamlı Model): Rehberliğin gelisim sürecine yardım olarak gören
yaklasım, bireyi sürekli gelisim basamağını hazırlayıcı bir değisim süreci olarak kabul eden
görüslerden kaynaklanmaktadır. Kendisinden önceki modellerin eksikliklerini kapatmıs.
Günümüzde hala geçerliğini korumaktadır. Ülkemizde de popüler. Gelisimsel rehberlik çok
yönlüdür. Gelisimsel rehberlik anlayısı bireyi bir gelisme süreci içinde gördüğü için, gözlenen
davranısların kalıcı olmadığını, belli bir gelisim basamağına özgü olabileceğini ve
değisebileceğini kabul eder. Dört temel üzerinde yapılandırılmıstır:
Gelisimin ilkeleri
Gelisimin belirleyicisi (Kalıtım, çevre)
Gelisim dönem ve görevleri
Gelisim ihtiyaçları
Rehberliğin Kapsamı/Hizmet Alanları
1. Psikolojik Danısma: Tüm rehberlik hizmetlerinin özünü olusturur. Bireyin karar verme,
problem çözme gereksinimi karsılayarak gelisimi ve uyumunu sürdürmesiyle kendini
gerçeklestirmesine yardımcı olmak için bireyle yüz yüze kurulan psikolojik yardım iliskisidir.
Psikolojik danısma hizmetleri diğer rehberlik hizmetleri arasında daha teknik ve mutlaka
uzman personel tarafından sunulabilecek hizmetlerden olusur. Okullarda, gelismek, kendini
çesitli yönleriyle tanımak isteyen, çesitli uyum sorunları olan, karar verme güçlüğü çeken,
geleceğe dönük öğrenim meslek seçme planları bulunan, kisisel ve sosyal problemleri olan,
basarısızlık, gerginlik ya da zorlanmalar vb. yasayan öğrencileri, psikolojik danısma
hizmetinden yararlanılabilir. Öğrencilerin yanı sıra öğretmenler ve veliler öğrencilere dertsek
olabilmek için, hem kendi kisisel sorunlarına çözüm bulabilmek ve gelismek, hem de kendini
çesitli yönleriyle tanımak amacıyla psikolojik danısma hizmetlerinden yararlanabilirler.
Psikolojik danısma alanı kendine özgü kurumsal temelleri olan, çesitli yaklasımlara göre farklı
yöntem ve teknikleriyle kendine özgü amaç ve ilkeleri, anlayısı, etik kuralları bulunan
profesyonel bir alandır. Psikolojik danısma hizmeti, alanda yetismis uzman kisiler, yani,
psikolojik danısmanlar tarafından sunulabilir. Danısan – danısman iliskisi vardır. Danısan,
yardımı alan kisidir. Her rehber öğretmen danıslığı yapamaz. Klinik psikolojinde farkı; tedavi
yoktur danısma hizmetidir. Hasta ve hastalık terimler yoktur. Bunu ilk ortaya atan Hümanistlik
Psikolojisidir yani Rogers’tır. Psikolojik danısma, ya bir kurama göre ya da ekollere göre
yapılmalıdır. Psikolojik danısma hizmetleri “bireysel” ve “grupla” psikolojik danısma seklinde
sunulabilir. Grupla yapılan çalısmaların bireylere iletisim, kisiler arası beceriler, empati gibi
duygular gelisir. Birey kendi sorunlarından baska insanları görünce kendisine güvenilirlik artar.
Rehberlik ve psikolojik danısmanın amacını en genis anlamda tanımı ise; bireyin kendini
gerçeklestirmesine yardım etmektir.
Hümanistlik anlayısa göre: Danısandan hız alan yaklasımdır diğer adı. Danısman yönlendirici
değildir. Sadece danısanın kendini gerçeklestirmesine yardımcı olmasını belirtmislerdir. Yol
gösterme yapmaz aktif dinleme yapar. Neden sorusu sorulmaz.
Davranısçılık: Bireyin öğrenme yasantılarına odaklanılır. Eğer bir takım sorunlar var ise bu
yanlıs öğrenmelerden kaynaklamaktadır. Temelinde bireye yeni öğrenme yasantıları
sunulmalıdır. Birey daha olumlu davranmayı öğrenebilir.
Bilissel yaklasım: Bireyin daha çok duygu ve davranısların temelinde düsünceler yatığını öne
sürmüstür. Düsündüğümüz gibi duygulanırız ve davranırız. Otomatik düsünceler ve fonksiyonel
olmayan düsünceler vardır. Hedef fonksiyonel olmayan davranıslardır.
Bilissel – Davranısçı: Đsin içine ödevler giriyorsa ve düsünceler de hakimse bu akıma girer.
Rasyo – emosyonel (Akılcı – duygusal) yaklasım: Bilissel akımdan etkilenmis. Akıla çok
önem vermektedir. Duygularını mantık yürütür. Kisiyi açık bir sekilde yönlendirilir.
Psikanalitik: Davranıs sorunlarının nedeni bilinçdısıdır. Cinsel ve saldırgan güdülerden
kaynaklanır. Bu yüzden bilinçdısı analiz edilmelidir. Yöntem ise serbest çağrısım yöntemidir.
Rüya analizi.
Gestalt: Temsilcisi F. Perls’tir. Kisinin davranıslarını bir bütün olarak ele almıslardır.
2. Bireyi Tanıma: En temel amacı bireyin kendisini tanımasına yardımcı olmaktır. Hem testler
hem de test dısı teknikler uygulanır. Bireyi tüm yönleriyle tanımak avantajlıdır. Bireyi tanıma
kavramı, bireyin kendisini yine kendisinin tanıması; ayrıca bireyi bir baskasının tanıması olmak
üzere iki boyutlu vurgulanmaktadır. Bireyi tanımanın asıl amacı, onun kendisini tanımasına,
kendisinin baskalarından olan farklılıklarını görmesine yardım etmektir. Kendisini çesitli
yönleriyle tanıyan birey doğru, gerçekçi kararlar verebilir. Öğrencileri çesitli yönleriyle tanımak
amacıyla ilgili envanterleri, yetenek ve basarı testleri, kisilik test ve envanterleri gibi test
tekniklerinin yanı sıra, gözlem, görüsme, otobiyografi, sosyometri, bil – kim, sosyodrama,
psikodrama, derecelendirme ölçekleri, anket, arzu listeleri, problem tarama testleri gibi test dısı
çesitli tekniklerden yararlanılmaktadır. Öğrencilere okul rehberlik hizmetlerinde sunulması
gereken birinci hizmet alanıdır.
3. Bilgi Toplama Ve Yayma: Öğrencinin gereksinim duyduğu her türlü bilgiyi, onun
yararlanmasına sunmak için yapılan çalısmalardır. Eğitim sürecinin öğretim boyutu ile çok
yakından iliskilidir. Bilgi toplama ve yayma hizmetleri kapsamında;
Okul içi programlar, seçmeli dersler, ders ya da sınıf geçme kosulları,
Üst öğretim kurumları ve programlar hakkında ayrıntılı bilgiler,
Sosyal, kültürel ve eğitsel kollar,
Meslekler ve is, mesleklerin gerektirdiği ilgi, yetenek ve kisilik özellikleri, kaybolan ve gelisen
meslekler, mesleğe giris kosulları, çalısma, meslekte yükselme, is güvencesi, ücret sosyal statü,
emeklilik vb.
Yurt içi ve yurt dısı öğrenim ve istihdam olanakları, hakkında doğru, eksiksiz ve güncel bilgiler
toplanmakta, bilgiler tasnif edilmekte ve öğrencilerin yararlanması için sunulmaktadır.
4. Yönlendirme ve Yerlestirme: MEB tarafından yönlendirme, “temelde öğrencinin eğitim süreci
içinde bireysel ve toplumsal ihtiyaçlar çerçevesinde yönelmesine yardımcı olmak, kendisini
bütünlüğü içinde tanımasına, meslek gelisimine iliskin davranısları kazanmasına, kararlar
vermesine ve geleceğini planlamasına yönelik bilimsel hizmetleri, süreklilik içinde öğrenciye
vermek için, düzenlenen etkinliklerin tümü olarak tanımlanmıstır. Yerlestirme hizmetleri
ilgileri, yetenekleri, kisilik özellikleri, basarı düzeyleri ve gereksinimleri doğrultusunda, okul içi
programlara, üst okullara ve mesleklere yönlendirilen öğrencilerin buralara yerlestirilmesi için
gerekli olan yardım çalısmalarını kapsar. Öğrencilerin okul içinde bir program, ders kurs ya da
bölüm; bir eğitsel kol, sosyal ve kültürel etkinliğe; yarı zamanlı ya da yasam boyu sürecek bir
ise yerlestirilmeleriyle ilgili çalısmalar, yerlestirme hizmetleri kapsamında yer almaktadır.
www.kpsscafe.com
5. Oryantasyon: Oryantasyon çalısmalarım amacı, öğrencilerin okula uyumunu kolaylastırmaktır.
Oryantasyon hizmetleri; eğitim kurumlarında, okula yeni gelen öğrencileri, katıldıkları yeni
ortama alıstırmak, okulun kuralları, isleyisi, olanakları hakkında bilgi vermek ve böylece okula
uyumlarını kolaylastırmak amacıyla yapılan çalısmaları kapsar. Sürekli bir hizmettir. Salt
dönem basında yapılmaz.
6. Müsavirlik: Müsavirlik hizmetlerinin amacı, okuldaki yönetici ve öğretmenlerin, daha yeterli
ve ortak bir rehberlik anlayısına sahip olmalarını, okulun tüm olanaklarını bu anlayısa uygun
olarak kullanmalarını sağlamaktır. Müsavirlik hizmetleri, doğrudan öğrencilere dönük olmayan,
ancak, okul yönetici öğretmenlerini, rehberlik hizmetleri konusunda bilgilendirip ve
yönlendirerek rehberlik hizmetlerinin etkililiğini artırmaya yardım eden bir hizmettir. Rehberlik
hizmetlerinin etkinliğini artırmaktır, öğrenciyi dolaylı yoldan etkiler. Okullarda müsavirlik
hizmetleri kapsamında su çalısmalar yapılabilir:
Sınıfların, öğrenme ve ruh sağlığı açısından uygun ortamlar haline getirilmeleri ve
öğretmenlerin, sınıftaki rehberlik uygulamalarına katılmaları için, öğretmenlerle yardımlasmak.
Sınıf öğretmenleri ve eğitsel kol öğretmenleriyle isbirliği yapmak.
Öğrencilerini çesitli yönlerden tanımak amacıyla çesitli teknikleri kullanmak ve sonuçlarından
yararlanmak isteyen öğretmenlere yardım etmek.
Okul rehberlik programını hazırlama ve uygulamada, okul yöneticisi ve öğretmenleriyle
yardımlasmak. Okulda düzenlenen çesitli toplantılarda psikolojik danısma v rehberlik hizmetleri
hakkında yönetici ve öğretmenlere bilgi vermek, rehberlik hizmetlerinden yararlanma yollarını
açıklamak.
Okul eğitim programının, öğrencilerin ilgi, gereksinim ve gelisim özelliklerine uygun hala
getirmesi; okulun olanaklarının rehberlik hizmetleri kapsamında daha rasyonel olarak
kullanılmasında yönetici ve öğretmenlerle isbirliği yapmak.
Rehberlikle ilgili olarak hazırlanmıs her türlü yazılı, basılı dokümanları, yönetici ve
öğretmenlerle paylasmak. Yönetici ve öğretmenlerin okumaları gereken yazılı dokümanları
rehberlikle ilgili tüm personele sunmak.
7. Arastırma ve Değerlendirme: Okullarda uygulanan psikolojik danısma ve rehberlik
programlarının her yıl gelistirilip yenilenmesi gerekir. Bu programları gelistirme ve yenileme
ancak arastırma ve değerlendirme çalısmalarıyla sağlanabilir. Öğrencilerin ilgi, gereksinim ve
gelisim durumlarıyla çevresel olanak ve kosullar konusunda arastırma inceleme ve
değerlendirme çalısmalarının yapılması gerekir. Psikolojik danısma ve rehberlik hizmetlerinin
gerçekçi ve etkili olup olmadığı, rehberlik hizmetlerini sunmaya nereden ve nasıl baslanacağı,
arastırma ve incelemelere dayalı sayısal veriler ve kanıtlar kullanılarak değerlendirebilir.
Okullarda yapılabilecek arastırma, inceleme ve değerlendirme konuları söyle sıralanabilir:
Öğrencilerin mesleki ilgi, yetenek ve kisilik özellikleri, benlik algısı, temel gereksinimleri,
uyum sorunları, problemleriyle sosyal iliskileri ve sosyal destek sistemlerinin incelenmesi.
Öğrencilerin öğrenim basarılarıyla yeteneklerinin karsılastırılması, basarıyı etkileyen etmenlerin
belirlenmesi ve öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin saptanması.
Okulun özelliklerinin, sahip olduğu kosul ve olanakların incelenmesi.
Psikolojik danısma ve rehberlik hizmetleri kapsamında kullanılacak çesitli test ve test dısı ölçme
araçlarının gelistirilmesi ve bu araçların geçerlik ve güvenirlik çalısmalarının yapılması.
Öğrencilerin seçebilecekleri program, okul ve mesleklerin incelenmesi; kaybolan, gelisen ve
yeni ortaya çıkan mesleklerle mesleklere göre yurt içi ve yurt dısı istihdam olanak ve
kosullarının arastırılması.
Psikolojik danısma ve rehberlik alanındaki bilimsel gelismelerin yapılan arastırmaların
izlenmesi ve incelenmesi.
8. Đzleme: Herhangi bir rehberlik hizmeti verdikten sonra sonuçlarını takip etmek. Rehberliğin
kendisine bir dönüt niteliği tasır. Böylece rehberlik hizmetinin sağlıklı yapılıp yapılmadığı
kontrol edilir. Đzleme hizmetlerinin amacı; psikolojik danısma ve rehberlik hizmeti alan
öğrencilerin yeni ortamlarına nasıl bir uyum gösterdiklerini, gelisim durumlarını, yaptıkları
tercihleri yerlestirme hizmetlerinin yerindeliği hakkında bilgi edinmek için sunulan, psikolojik
danısma ve rehberlik hizmetinin değerlendirilmesine yönelik veri toplamaktır.
9. Çevre ve Veliyle Đliskiler: Okul psikolojik danısma ve rehberlik hizmetlerinin etkililiğini
arttırmak için, çevre ve veliyle sağlıklı iliskilerin kurulması ve sürdürülmesi yerinde olur.
Velilerle iliskilerin amacı, okul aile isbirliğini güçlendirmek ve velilerin kendi çocuklarını
sağlıklı biçimde desteklerine yardımcı olmaktır.
Rehberlik Çesitleri (Rehberlik Hizmetlerinin Sınıflandırılması)
A. Hizmetin verildiği kisi sayısına göre: Kisi sayısı ölçüt alındığında rehberlik hizmetleri bireysel
rehberlik ve grup rehberliği olmak üzere ikiye ayrılmaktadır.
B. Hizmetin verildiği kuruma göre: Rehberlik, eğitim kurumlarında daha yakın olmakla beraber;
rehberlik hizmetleri eğitim, sağlık, sosyal yardım ve endüstri kurumlarında yer almaktadır.
Rehberlik hizmetleri sağlık kurumlarında daha çok ruh sağlığını koruma islevini üstlenirken,
sosyal yardım kurumlarında ağırlıklı olarak uyum sorunlarının çözümü islevini üstlenmektedir.
C. Verilen hizmetin islevine göre rehberlik:
• Ayarlayıcı rehberlik: eğitim programlarının öğrencileri gelisim özelliklerine, ihtiyaçlarına
uygun olması.
• Yöneltici rehberlik: Karar verme yönlendirme ile ilgili hizmetlerdir.
• Önleyici rehberlik: Çıkabilecek disiplin sorunlarını, uyum sorunlarını çıkmadan önlemek.
• Gelistirici rehberlik: bireyin gelisim dönemlerine özgü o dönemin temel niteliklerini
kapsaması. Sağlıklı bir eğitim sürecini olusturma.
• Uyum sağlayıcı: Uyum sorunlarının giderilmesi.
• Kriz yönelimli rehberlik: Okuldaki kritik sorunlu konulara odaklanmak.
• Tamamlayıcı rehberlik: Eğitimdeki hedeflerin önemli bir tamamlayıcısıdır.
D. Hizmetin verildiği öğretim kademesine göre rehberlik:
Okul Öncesi Eğitimde Rehberlik Hizmetleri: Okulöncesi eğitim döneminde rehberliğin
islevi, çocuğun temel ihtiyaçlarının sağlıklı bir sekilde doyurulmasına ve gelisim görevlerinin
gerçeklestirilmesine yardımcı olmaktır. Oyun ve grup etkinlikleri çok önemlidir.
• Kisisel Rehberlik Alanında: Çocuğun kendini kabulü, özgüveni gelistirme, olumlu bir
benlik kavramı olusturma, sosyallesmeyi sağlama hedeflerine yönelik planlanmıs etkinlikler
amaçlanır.
• Eğitsel Rehberlik Alanında: Okul ortamını tanıma bazı kurallara uyum sağlayarak
ilköğretime hazır olma hedefi esastır. Bu anlamda çocuğun okulu sevmeyi, okumaya eğitime
karsı güdülenmesi ve eğitsel basarıda gerekli olan bazı temel becerileri kazanması amaçlanır.
• Mesleki Rehberlik Alanında: Mesleki gelisim döneminin baslangıcı olarak çocukta bir
meslek fikrinin olusmaya baslaması, is yapma, üretme sürecine iliskin olumlu tutumlar
gelistirmesi gibi bu döneme özgü mesleki gelisim görevlerinin gerçeklesmesine yönelik
etkinlikler planlanır. Bu dönemde esas olan oyunlar, drama etkinlikleri, bedensel egzersizler
yoluyla planlanan hedefler gerçeklestirilmeye çalısılır.
Đlköğretimde Rehberlik Hizmetleri: Çocuğun sağlıklı bir kisilik kazanmasına çalısmaktır.
Öğrencinin kendini tanıması, ilgi, yetenek ve özelliklerini mesleki yönelmeler yapması
amaçlanır.
• Mesleki Rehberlik Alanında: Đs ve mesleklere iliskin olumlu tutumlar ve eğerler kazanma,
meslek seçenekleri incelemek, eğitsel ve mesleki kararlar arasındaki iliskileri görmek, kendine
uygun kararlar almak, planlar yapmak.
Ortaöğretimde Rehberlik Hizmetleri: Bu dönemdeki rehberlik hizmetlerinin önemi, bu
yaslardaki öğrencilerin gelisim ihtiyaçlarına ve bu ihtiyaçları karsılamada okuldan beklenen
islevlere dayanır. Oldukça bunalımlı geçen bu dönemin sağlıklı asılabilmesi eğitimde gence
yönelik psikolojik hizmetleri zorunlu hale getirir. Ortaöğretimde rehberlik hizmetlerinde yine
“gelisimsel rehberlik” esastır. Bu dönemde yapılan rehberlik çalısmalarında ailesiyle isbirliği
yine önemlidir.
• Kisisel Rehberlik Alanında: Kisisel ve sosyal rehberlik alanında, ergenin kisilik
bütünlüğünü kazanması, yetiskinler dünyasına hazırlaması, yasam felsefesini olusturması,

kendine güvenen, sosyal iliskilerde basarılı bir genç olarak yasadığı ortama değisikliklere aktif
uyum sağlaması amaçlanır.
• Eğitsel Rehberlik Alanında: Ergenin kendini tanıması, çevrede kendine açık eğitim
olanaklarının öğrenmesi, gizilgüçlerini gelistirmesi için uygun ortam ve fırsatlar sağlaması
amaçlanır.
• Mesleki Rehberlik Alanında: Đs ve çalısma yasamına iliskin gerçekçi değerlendirmeler
yapması, kendine uygun seçenekleri tanıması ve uygun kararlar alması amaçlanır.
Yükseköğretimde Rehberlik Hizmetleri: Üniversite öğrencileri, 18 – 22 yas dilimindeki
nüfusun, yükseköğretim amaçları açısından ilk ve ortaöğretimden farklıdır. Bu düzeyde,
gençlere belli is, meslek alanlarında derinlemesine bilgi daha ileri düzeyde beceri, tavır ve
davranıslar kazandırılmaya çalısılır. Gencin genel kültür yönünden gelismesi ve “aydın
entelektüel” olması amaçlanır. Yükseköğretim kurumlarında rehberlik hizmetleri 1982 yılında
yeniden düzenlenmistir. Bu yeni düzenlemeyle her üniversitede “Mediko sosyal, Sağlık,
Kültürel ve Spor Đsleri Dairesi” kurulması uyarınca hükme bağlanmıstır.
• Kisisel Rehberlik Alanında: Kisisel ve sosyal rehberlik alanında; gencin yetiskinler
dünyasında yer alabilecek kimlik ve rolleri gelistirmesi, yasam felsefesini, değerler sistemini
olusturması, bir yetiskin olarak yasama katılma konusunda gerekli donanımlara sahip
olmasına, kendine güvenli hale gelebilmesine yardımcı hizmetler yer alır.
• Eğitsel Rehberlik Alanında: Öncelikle eğitim ortamına alıstırmak, kütüphaneden
yararlanma, eğitsel güçlükleri giderme, akademik basarıyı sağlayıcı becerilerin
kazandırılması, eğitsel planlar yapmaya yardım gibi hizmetler bu kapsamda düsünülür.
• Mesleki Rehberlik Alanında: Gencin kendini bir meslek alanında daha yeterli düzeyde
hazırlanmasına, mesleki tutum ve davranısları gelistirmesine yardım amaçlanır.
Konu Alanlarına Göre Rehberlik Hizmetleri
1. Mesleki Rehberlik: Çalısma kavramını öğrenmek
Ginzberg: Mesleki gelisim kuramcısıdır.
Mesleki gelisim bir süreçtir. Bu süreç geri dönülmezdir. Bu süreç büyük ölçüde geri
dönülmezdir. Bu süreç önemli ölçüde uzlasmayı içerir. Dönemleri:
Fantezi Dönemi (5-11): Çocuğun meslek yönelimlerine hayali.
Geçici seçim dönemi (11-17): Deneme dönemidir. 4 alt asaması var.
Đlgi asaması: Đlgilerini kesfeder.
Yetenek asaması: bu mesleklerin gerekliliklerini kendinde denetler.
Değer asaması: Kendi değerlerini ve ilgi duyduğu mesleğin değerlerini karsılastırır.
Geçis asaması: Bir mesleğe karar verip mesleğin eğitimini alırken mesleğin inceliklerini kesfeder.
Gerçekçi dönem (17-23):
Kesfetme: Mesleğin eğitimin alırken kesfetme gerçeklesir.
Billurlasma: Kendi ilgilerini ve mesleğin gerekliliklerini algılar.
Belirleme: Her sey net bir sekilde ortaya çıkar.
Super (Benlik kavramı/Kavramsal model)
Đnsanın benlik algısıyla mesleki tercihlerini etkilediğini söylemis. Doğumdan ölüme kadar
incelemis.
Büyüme evresi (0-14): Kisi hayali yönelimlerde bulunur.
Arastırma evresi (14-24):
Deneme (14-17): Denemelerde bulunur. Meslekleri kesfeder.
Sınama ve Đzleme (22-24): Meslekte çalısır ama hala kendisini sınar, izler. Đslerin yolunda gidip
gitmediğine bakar.
Yerlesme Evresi (22-44): Mesleğe bağlanma. Çıkabilecek en üst noktaya ulasma.
Koruma evresi (45-64): Geldiği noktayı koruma.
Çöküs (65-):
Holland – Kisilik Tipleri
Gelisim kuramcısı değil. Belirli kisilik tipleriyle mesleki tercihleri izlemis. Temel kisilik tipleri:
Gerçekçi, arastırıcı, artistik, soysal, girisimci, geleneksel,
Roe – Đnsan Đhtiyaçları
Moslow’dan etkilenmis. Moslow’un ihtiyaçları sıralamasında ki en üst konumunda olan
“kendini gerçeklestirme” basamağından sonra, bilme, anlama, estetik ihtiyaçları koymustur.
Anne baba tutumlarının çocuk üzerinde ki tutumlarını incelemis.
Çocuğunu asırı değer verme, meslekte sorumluluk almaz. Çocuğunu reddetme, savunmacı tipler
olurla, sürekli dikkat çekmek isterler.
2. Eğitsel Rehberlik: Öğrenmeyi öğrenmek.
3. Kisisel Rehberlik: Yasamayı öğrenmek .
Bireyi Tanıma Teknikleri
1. Test Teknikleri:
Maksimum Yeterlik Testleri: Belirli bir alanda bireyin yeterliğini en üst noktasını belirlemek.
Basarı ve yetenek testleri olarak ikiye ayrılıyor.
Basarı: Bireyin belirli bir konuda bilgisi ölçülebiliyor. Buda ikiye ayrılıyor.
Öğretmen yapımı: Öğretmenin sınav yapması gibi.
Standart testler: Çok büyük gruplara uygulanan testler ÖSS
Yetenek: Eğitsel ve mesleki rehberlik. Zeka testi gibi. Yetenek bir zihinsel güç, potansiyeldir.
Tipik Davranıs Testleri:
Kisilik: Projektif ve standart olmak üzere ikiye ayrılıyor. Projektif testler kisiye bir takım
resimler gösterilir ve gördüğü sorularak kisilik tahlilleri yapılır. Standart da ise kisiye
sorulan sorulara cevaplar seçenekler olarak verilir.
Tutum: Tutum, bir olayı, durumu, objeye karsı davranıslarımızı etkileyen düsünce duygu
ve davranıs eğilimleridir.
Đlgi envanteri: Yönlendirme hizmetinde ön plandadır. Eğitsel, mesleki rehberliklerde
kullanılır. Olumsuz boyutu yoktur.
2. Test Dısı Teknikler:
Gözlem ve gözleme dayalı teknikler:
Gözlem:
Sistemli: Ortam yapılandırılmıstır. Gözlemin asamaları belirlenir.
Sistemsiz: Ortama müdahale yoktur.
Bu iki durumda da yanlılık olduğu için gözlemciler birden fazla olmalıdır.
Anektod (olay kaydı): Gözlem sonuçlarının kaydedildiği durum. Yorumcunun yorumları
kaydedilir. Gözlemden farkı; bir olay ortaya çıkar bir öğrenci arkadasıyla kavga eder.
Derecelendirme ölçekleri: Gözlem sonucu her zaman, bazen… gibi sonuçlarla doldurulması.
Devamını Oku

KPSS GÜNCEL BİLGİLER - 2010

KPSS 2010 sınavında çıkma ihtimali yüksek güncel bilgiler

2010 Avrupa Kültür Başkentleri
İstanbul , Essen Almanya, Pecs Macaristan
17.01.2010 tarihinden itibaren

1 Mayıs İşçi bayramı olarak kabul edildi (Meclis 22 mayıs 2009 kararı)

21.Kış Olimpiyatları Kanadanın Vancouver şehrinde yapılmıştır.

Türkiye'de 2010 Japonya yılı olarak kutlanmaktadır.

60. Berlin Film Festivalinde Altın Ayı ödülünü Türkiye'den Bal filmi almıştır.Yönetmen Semih Kaplanoğlu.

Anayasa değişikliği için öngörülen referandum süresi 120 günden 60 güne çekildi.
Devamını Oku

KPSS 2010 SINAV VE BAŞVURU TARİHLERİ

2010 KPSS SINAV TARİHLERİ


2010 KPSS SINAV TARİHLERİ
LİSANS:10-11 Temmuz 2010
ÖNLİSANS VE ORTAÖĞRETİM:26 Eylül 2010

2010 KPSS SINAVI BAŞVURU TARİHLERİ
LİSANS:10-21 MAYIS 2010
ÖNLİSANS VE ORTAÖĞRETİM:31 MAYIS-TEMMUZ 2010

Sınav Ücreti Önlisans ve Ortaöğretim mezunları için 35 lira,Lisans mezunları için ise ücretler 35 liradan başlayıp oturum sayısına göre değişmektedir.Dört oturum 95,üç 75 iki oturum 55 lira.Ben bi oturup çıkıcam derseniz 35 lira..

KPSS SINAV SÜRESİ Lisans Sabah Oturumu Genel Kültür ve Genel Yetenek 120 dk.Önlisans Lise 150 dk.Öğleden sonra Eğitim Bilimleri 150 dk.
kpss
Devamını Oku

2007 KPSS MATEMATİK SORU ÇÖZÜMLERİ

2007 KPSS MATEMATİK SORU ÇÖZÜMLERİ

Devamını Oku

2008 KPSS ORTAÖĞRETİM VE ÖNLİSANS SORULARI VE CEVAPLARI


2008 KPSS ORTAÖĞRETİM VE ÖNLİSANS SORULARI VE CEVAPLARI


2008
KAMU PERSONELİ SEÇME SINAVI - ORTAÖĞRETİM VE ÖNLİSANS
SORU KİTAPÇIKLARI VE YANITLARI







ORTAÖĞRETİM






SORU KİTAPÇIĞI-A










            Arka Kapak   Genel Yetenek Cevap Anahtarı









ÖNLİSANS






SORU KİTAPÇIĞI-A








Devamını Oku

KPSS A UZMAN,MÜFETTİŞ,UZMAN YARDIMCISI,VERGİ DENETMENLİĞİ VB. MÜLAKATLARINDA ÇIKAN TANIM SORULARI

KPSS A ÇIKMIŞ MÜLAKAT SORULARI
bilanço makyajı  nedir?
mali tevzin nedir?
leontıf paradoksu
opec
oligopol
duopol
etkın pısmanlık
genel gecıcı mızan ve kesın mızan farkı
7a ve 7b hangı esaslara gore gıderlestırılır
ızdırar halı
dıssal maliyet

KPSS A ÇIKMIŞ MÜLAKAT SORULARI DEVAMI...



paralel bant
metzhler paradoksu
paashe fiyat endeksı
laspeyres fıyat endeksı
eklentı
mutememmım cüz
gecıkme faızı ve gecıkme zammı farkı
tüfe ve deflatör farkı
leontif üretim fonksıyonu
dalgalı döviz kuru
sabit döviz kuru
kayan parıteler
konvertıbılıte
develüasyon
revelüasyon
deprication
apricatıon
dolarızasyon
eurobond
eurodolar
vergılemede sahsılık ve mulkılık prensıbı
kirli dalgalanma
yönetınmlı dalgalanma
altın kural
bağlı kredı
pump-priming
repo
ters repo
sınırlı aynı hak
destınatıon( varıs ulkesınde vergıleme)
grev hangı rısk turune gırer
mali uyusma
mali kalabalıklasma
tröst ve kartel farkı
tombusen kuralı
düzenleyıcı hesaplar say
yatırım ortaklığı ve finansman bonosu farkı
sucun tanımı
hak ve menfaat tanımı
ıptal davası ve tam yargı davası farkı
rantabılıte
zaman-ı rücu
Ayı ve boğa eğilimi
blind broker
original sin
dalgalanma korkusu
rüzgara karşı dönmek
çift kutup görüşü
basel II standartları


Tüfe
sabit maliyetler
Değişken maliyetler
Reeskont
emsal bedel
parafiskal gelirler
maliye politikasının araçları
vergi sorumlusu
vergi mükellefi
bilanço
gelir tablosu
parite
monetızızasyon
sterılızızasyon
emısyon
borcun parasalllasması
dr.price yöntemı
proje kredısı
program kredı
moratoryum
borcun reddı
faiz dışı fazla
geleneksel acık
maasricht krıterlerı
Devamını Oku

KPSS TÜRKÇE - SIFATLAR

Kpss Türkçe - Sıfatlar

Devamını Oku

KPSS - TARİH SORULAR

KPSS TARİH EĞİTİMİ



1. Aşağıdakilerden hangisinin İslamiyet’ten önce Türklerin özelliklerinden biri olduğu savunulamaz?
A) Töre adı verilen yazısız hukuk kurallarını uygulamaları
B) Farklı din ve inanışları benimsemeleri
C) Güçlü bir askeri teşkilata sahip olmaları
D) Denizcilik alanında önemli gelişmeler sağlamaları
E) Atlı göçebe hayat tarzını benimsemeleri





2. Büyük Selçuklu Devletinde uygulanan ikta sistemi ile:
I. Toprağın verimli kullanılması
II. Özel mülkiyetin yaygınlaştırılması
III. Vakıfların gelirlerinin artırılması
hangilerinin amaçlandığı savunulabilir?
A) Yalnız I
B) Yalnız II
C) Yalnız III
D) I ve II
E) II ve III

3. Aşağıdaki mimari eserlerden hangisi Anadolu Selçukluları dönemine aittir?
A) Nizamiye Medresesi
B) Yeşil Cami
C) Kubadabad Sarayı
D) Çinili Köşk
E) Şehzade Camisi

4. Osmanlı Devletinde sadrazam:
I. Din
II. Askerlik
III. Yönetim
alanlarından hangilerinde yetki sahibi olmuştur?
A) Yalnız I
B) Yalnız II
C) Yalnız III
D) I ve II
E) II ve III

5. Aşağıdakilerden hangisi Sanayi İnkılâbının Osmanlı ekonomisine olan etkilerinden biridir?
A) Osmanlı bütçesinin fazla vermesi
B) Osmanlı Devletinin hammadde ihracatının artması
C) Osmanlı Devletinde yerli üreticilerin zenginleşmesi
D) Halkın refah seviyesinin yükselmesi
E) Osmanlı Devletinde iş olanaklarının artması

6. Aşağıdakilerden hangisi 19. yy ıslahatları arasında yer almaz?
A) İlköğretimin zorunlu hale getirilmesi
B) Anayasa’nın yürürlüğe konulması
C) Deniz Mühendishanesinin açılması
D) Asakir-i Mansure-i Muhammediye Ordusu’nun kurulması
E) Takvim-i Vekayi adı ile ilk resmi gazetenin çıkarılması

7. I. Halkın can ve mal güvenliği
II. Vergi işleri
III. Ayanların görevleri
Yukarıdakilerden hangileri Tanzimat Fermanında yer alan konular arasındadır?
A) Yalnız I
B) Yalnız II
C) Yalnız III
D) I ve II
E) II ve III

8. Osmanlı Devleti kapitülasyonların da ötesinde ekonomik ayrıcalıkları içeren 1838 Baltalimanı Ticaret Sözleşmesinin hangi ülke ile imzalamıştır?
A) Rusya
B) İngiltere
C) ABD
D) Fransa
E) Hollanda

9. Aşağıdakilerden hangisi Balkan Savaşlarındaki gelişmelerden biri değildir?
A) Kıbrıs’ın kaybedilmesi
B) Batı Trakya’nın kaybedilmesi
C) Arnavutluk’un bağımsızlığını ilan etmesi
D) İttihat ve Terakki Partisinin Bab-ı Ali baskınıyla yönetime el koyması
E) Makedonya’nın kaybedilmesi

10. Aşağıdakilerden hangisi Amasya Genelgesinde yer alan konular arasındadır?
A) Azınlıklara hâkimiyetimizi zedeleyecek hiçbir ayrıcalığın verilmemesi
B) Temsilciler Kurulu’nun seçilmesi
C) İstanbul Hükümeti ile tüm ilişkilerin kesilmesi
D) Sivas’ta ulusal bir kongrenin toplanması
E) Mebuslar Meclisi’nin açılması için çağrı yapılması

11. I. İşgallerin protesto edilmesi için mitingler düzenlenmesi
II. Batı Cephesi Komutanlığına Ali Fuat Paşa’nın getirilmesi
III. Milli Cemiyetlerin “Anadolu ve Rumeli Müdafaa-i Hukuk Cemiyeti” adıyla tek çatı altında birleştirilmesi
Yukarıdaki kararlardan hangileri Sivas Kongresinde alınmıştır?
A) Yalnız I
B) Yalnız II
C) Yalnız III
D) I ve II
E) II ve III

12. Aşağıdakilerden hangisi Misak-ı Milli Kararları içinde yer alan konulardan biri değildir?
A) Kars, Ardahan ve Batum’da halkoylamasının yapılması
B) Kapitülasyonların kaldırılması
C) Makedonya’da halkoylamasının yapılması
D) İstanbul ve Marmara Denizi’nin her türlü tehlikeden korunması
E) Arapların çoğunlukta bulunduğu topraklarda halkoylamasının yapılması

13. Kurtuluş Savaşı’nda:
I. Mustafa Kemal Paşa’ya Gazilik unvanı ile Mareşallik Rütbesi’nin verilmesi
II. Başkomutanlık Kanunu ile TBMM’nin yetkilerini üç ay için Mustafa Kemal Paşa’ya vermesi
III. 20 Ekim 1921’de Fransa ile Ankara Antlaşması’nın imzalanması
gelişmelerinden hangileri Sakarya Savaşı’nın sonuçları arasındadır?
A) Yalnız I
B) Yalnız II
C) I ve II
D) I ve III
E) I, II ve III

14. Aşağıdaki gelişmelerden hangisinin l. İnönü Savaşı’nın sonuçları içinde yer aldığı savunulamaz?
A) Gümrü Antlaşması’nın imzalanması
B) Londra Konferansı’nın toplanması
C) TBMM ile Afganistan arasında dostluk antlaşmasının imzalanması
D) Halkın TBMM’ye olan güveninin artması
E) Düzenli Ordunun ilk zaferini kazanması

15. Kurtuluş Savaşında TBMM’ye karşı başlatılan:
I. Kuva-yı İnzibatiye
II. Anzavur
III. Çerkez Ethem
ayaklanmalarından hangileri düzenli orduya katılmayı reddeden Kuva-yı Milliyeciler tarafından çıkarılmıştır?
A) Yalnız I
B) Yalnız II
C) Yalnız III
D) I ve II
E) II ve III

16. I. Kabine sistemine geçilmesi
II. Kanunu Esasi’nin tamamen yürürlükten kaldırılması
III. Halifeliğin kaldırılması
Yukarıdaki gelişmelerden hangileri 1924 Anayasası’nın kabul edilmesi ile gerçekleştirilmiştir?
A) Yalnız I
B) Yalnız II
C) I ve II
D) II ve III
E) I, II ve III

17. Atatürk Döneminde Fethi Okyar tarafından 1930’da kurulan muhalefet partisi aşağıdakilerden hangisidir?
A) Halk Partisi
B) Demokrat Parti
C) Serbest Cumhuriyet Partisi
D) Terakkiperver Cumhuriyet Partisi
E) Ahali Cumhuriyet Partisi

18. 1934’te kabul edilen Soyadı Kanunu ile:
I. Resmi işlemlerin kolaylaştırılması
II. Ayrıcalıklara son verilmesi
III. Kadın - erkek eşitliğinin sağlanması
hangilerinin hedeflendiği savunulabilir?
A) Yalnız I
B) Yalnız II
C) I ve II
D) II ve III
E) I, II ve III

19. Atatürk döneminde eğitim alanında yaşanan ikiliğe son verilmesi amacıyla:
I. Medreselerin kapatılması
II. Millet Mekteplerinin açılması
III. Halkevlerinin açılması
hangilerinin gerçekleştirildiği savunulabilir?
A) Yalnız I
B) Yalnız II
C) Yalnız III
D) I ve II
E) II ve III

20. Yabancı Devletlerin “kapitülasyon” adı verilen ayrıcalıkları aşağıdakilerden hangisi ile tamamen kaldırılmıştır?
A) Kars Antlaşması
B) Lozan Antlaşması
C) Ankara Antlaşması
D) Gümrü Antlaşması
E) Mudanya Antlaşması

21. Aşağıdakilerden hangisinin Atatürk döneminde tarımla uğraşan kesimin gelişmesi amacına yönelik olduğu savunulamaz?
A) Aşar vergisinin kaldırılması
B) Tarım kredi kooperatiflerinin kurulması
C) Ziraat Bankası tarafından verilen kredilerin artırılması
D) Kabotaj Kanunu’nun çıkarılması
E) Yerli üretimin desteklenmesi

22. Şapka İnkılâbı’nın yapılmasının
I. Çağdaşlaşma
II. Devletçilik
III. Ulusal Egemenlik
ilkelerinden hangileri ile ilgili olduğu savunulabilir?
A) Yalnız I
B) Yalnız II
C) Yalnız III
D) I ve II
E) II ve III

23. Atatürk: “Her türlü başarının sırrı, her türlü kuvvetin, kudretin gerçek kaynağının milletin kendisi olduğuna kanaatimiz tamdır” sözü ile
I. Cumhuriyetçilik
II. Halkçılık
III. Devletçilik
ilkelerinden hangilerini vurguladığı savunulabilir?
A) Yalnız I
B) Yalnız II
C) Yalnız III
D) I ve II
E) II ve III

24. I. Özel şirketlerin kapatılması
II. Özel mülkiyete son verilmesi
III. Milli menfaatlere uygun ekonomik düzenlemelerin yapılması
Yukarıdakilerden hangileri Devletçilik ilkesi ile bağdaşmaz?
A) Yalnız I
B) Yalnız II
C) I ve II
D) I ve III
E) II ve III

25. Aşağıdakilerden hangisi Atatürk dönemi gelişmeleri arasında yer almaz?
A) Türkiye Cumhuriyeti Merkez Bankası’nın kurulması
B) İlk Modern nüfus sayımının yapılması
C) İlk kez tek dereceli seçimlerin yapılması
D) İlk kez kadınların milletvekili seçilmesi
E) Türkiye’nin ilk özel bankasının kurulması

26. Atatürk Döneminde:
I. Okul programlarından Farsça ve Arapça derslerinin çıkartılması
II. Türk Dili Tetkik Cemiyeti’nin kurulması
III. Darülfünun’un kaldırılması
uygulamalarından hangilerinin Türk Dilindeki gelişmeyi hızlandırdığı savunulabilir?
A) Yalnız I
B) Yalnız II
C) Yalnız III
D) I ve II
E) II ve III

27. Türkiye Cumhuriyeti’nin ekonomik ve mali bağımsızlığının sağlanmasında:
I. Yerli üreticiyi koruyan düzenlemelerin yapılması
II. Bütçe açıklarının kapatılması
III. Sanayi planlarının uygulanması
hangilerinin etkili olduğu savunulabilir?
A) Yalnız I
B) Yalnız II
C) I ve II
D) II ve III
E) I, II ve III

28. Montrö Boğazlar Sözleşmesi’nin imzalanmasında aşağıdakilerden hangisinin etkili olduğu savunulabilir?
A) İkinci Dünya Savaşı’nın çıkması
B) Nazi Almanyası’nın izlediği saldırgan dış politika
C) Milletler Cemiyeti’nin kurulması
D) Kellog Paktı’nın imzalanması
E) Hatay sorununun ortaya çıkması

29. I. Kore Savaşı’na Türkiye’nin de asker göndermesi
II. Türkiye’nin Milletler Cemiyeti’ne üye olması
III. Balkan Antantı’nın kurularak batı sınırının güvence altına alınması
Yukarıdakilerden hangileri Atatürk Dönemi gelişmeleri arasındadır?
A) Yalnız I
B) Yalnız II
C) I ve II
D) II ve III
E) I, II ve III

30. Aşağıdakilerden hangisi Lozan Antlaşması kapsamındadır?
A) İtalya’nın Rodos ve Oniki Ada’yı Yunanistan’ı bırakması
B) Musul’un Irak’a bırakılması
C) Boğazlar Komisyonu’nun kaldırılması
D) Hatay’ın Türkiye’ye katılması
E) Gökçeada ve Bozcaada’nın Türkiye’ye bırakılması

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

CEVAP ANAHTARI

1.D - 2.A - 3.C - 4.E - 5.B - 6.C - 7.D - 8.B - 9.A - 10.D - 11.E - 12.C - 13.D - 14.A - 15.C - 16.B - 17.C - 18.C - 19.A - 20.B - 21.D - 22.A - 23.D - 24.C - 25.C - 26.D - 27.E - 28.B - 29.D - 30.E
Devamını Oku

KPSS TERCİHLERİ

KPSS TERCİHLERİ


Birinci Tercihler ve Yerleştime Tarihleri

17.05.2010
26.05.2010

Birinci Tercihler ve Yerleştime Tarihleri

15.11.2010
24.11.2010
Devamını Oku

ÖSYM KPSS YERLEŞTiRME TAKVİMİ

ÖSYM önceki yıllarda yapılmayan bir uygulama başlattı ve yerleştime tarihlerini belirledi.Buna göre sınav ve tercih tarihleri şöyle...

2010 KPSS Takvimi


KPSS Lisans 10-11 Temmuz 2010

KPSS Ortaöğretim/Önlisans 26 Eylül 2010

2010 Yerleştirme Takvimi

ÖSYM Başkanlığınca tercihlerin alınması

KPSS 1. Yerleştirme 17-26 Mayıs 2010

KPSS 2. Yerleştirme 15-24 Kasım 2010
Devamını Oku

MEMUR ALIMLARI - 20 BİN POLİS ALINACAK

Memur Alımları
İmzaya sunulan kanun tasarısına göre yakın biz zamanda 20 bin polis alınacak.Başvuru şartlarındaki yaş sınırları ise 29'a çıkıyor,askerliğini yapanlar içinse 30 olucak.
Devamını Oku

Kpds çıkmış sorular çözümü


Kpds çıkmış sorular
Devamını Oku

Kpss - Coğrafya Ders 1

Devamını Oku

Kpss Coğrafya - Coğrafya - Dünyanın Şekli ve Coğrafi Konum

Devamını Oku

Coğrafya - Dünyanın Şekli ve Coğrafi Konum 2

Devamını Oku

Coğrafya - Doğu Anadolu Bölgesi - 1

Devamını Oku

Coğrafya - Madencilik ve Sanayi

Devamını Oku

Ekonomi Coğrafyası

Devamını Oku

Coğrafya - Türkiye Coğrafyası

Devamını Oku

paralelkenar ve eşkenar dörtgen konu anlatımı

Devamını Oku

MEMUR ALIMLARI - 20 BİN POLİS ALINACAK

Memur Alımları
İmzaya sunulan kanun tasarısına göre yakın biz zamanda 20 bin polis alınacak.Başvuru şartlarındaki yaş sınırları ise 29'a çıkıyor,askerliğini yapanlar içinse 30 olucak.
Devamını Oku