MATEMATİKSEL İLİZYONLAR
İlk olarak size ilgi çeken ve çevrenizdeki insanları hayrete düşüreceğiniz bir ilüzyon anlatacağım. Öncelikle aşağıda gördüğünüz 6 tabloyu, bir kağıda veya kartona aynen geçirin. Sonra bir arkadaşınıza 1 ile 63 arasında bir sayı tutmasını söyleyin. Siz, aşağıdaki kartları tek tek göstererek tuttuğu sayının hangi kartlarda olduğunu sorun. Son kartı da gösterdiğinde tuttuğu sayıyı hemen bilin. İşin sırrı aşağıda...
1 | 3 | 5 | 7 | 9 | 11 | 13 | 15 |
17 | 19 | 21 | 23 | 25 | 27 | 29 | 31 |
33 | 35 | 37 | 39 | 41 | 43 | 45 | 47 |
49 | 51 | 53 | 55 | 57 | 59 | 61 | 63 |
2 | 3 | 6 | 7 | 10 | 11 | 14 | 15 |
18 | 19 | 22 | 23 | 26 | 27 | 30 | 31 |
34 | 35 | 38 | 39 | 42 | 43 | 46 | 47 |
50 | 51 | 54 | 55 | 58 | 59 | 62 | 63 |
4 | 5 | 6 | 7 | 12 | 13 | 14 | 15 |
20 | 21 | 22 | 23 | 28 | 29 | 30 | 31 |
36 | 37 | 38 | 39 | 44 | 45 | 46 | 47 |
52 | 53 | 54 | 55 | 60 | 61 | 62 | 63 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 |
56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 |
56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 |
32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 |
40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 |
48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 |
56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 |
İşin sırrı şu: Tutulan sayı, hangi kartlarda varsa o kartların ilk rakamları (sol üst köşe) toplamı, tutulan sayıdır. Meselâ:
Tutulan sayı 38 olsun. Hangi kartlarda var? Lacivert, yeşil ve turkuaz olanlarda. Pekiyi bu kartların ilk rakamları neler?:
Lacivert : 2
Yeşil : 4
Turkuaz: 32
Toplamları: 2 + 4 + 32 = 38
SONUÇ BULMAK
Yine bir arkadaşınıza 'üç' basamaklı ve rakamları birbirinden farklı bir sayı yazmasını isteyin. Sonra bu sayının tersini (yani sayı 'abc' ise 'cba') yazmasını söyleyin. Büyük olandan küçük olanı çıkarmasını da isteyin. Size sadece sonucun birler basamağını söylesin. Siz de sonucu bilin!
Şöyle ki: Ortadaki rakam her zaman '
Arkadaşımız 437 sayısını yazmış olsun. Tersi: 734. Büyük olandan küçüğü çıkaralım.
734-437=297
Arkadaşımız bize sadece '
İSKAMBİL OYUNU
52'lik bir iskambil destesini bir arkadaşınıza iyice karıştırması için verin. Sonra kağıtları alıp üstten (kapalı taraftan) sıra ile üst üste sayarak yarısına kadar (26) açın. Sonra yirmi altı kağıdı, sırasını bozmadan destenin en altına koyun. Üstten bir kağıt açın. O kağıt '
Bir misal verelim:
26 kağıt saydıktan sonra ilk açtığımız kağıt, '
6+10+2=18
O halde Üstten açacağım 18.ci kağıt sinek beşlidir!(meselâ)
İşin sırrına gelince: Bu kağıt, açık olarak saydığımız yirmi altı kağıdın 7. sidir. Bu her zaman böyledir. Demekki yirmi altı kağıt sayarken yedinciyi hiç unutmayacağız. Sonraki işlemler ne olursa olsun! Bu arada yukardaki işlemde yedinci kağıt, demekki 'sinek beşli' imiş.
ÜÇ ZAR OYUNU
Bir arkadaşınıza, size göstermeden üç kere zar attırın. Bu üç sayıyı bir kağıda yan yana yazsın. Sonra ondan şunları isteyin:
1- Herhangi birini 2 ile çarp.
2- Sonuca 5 ekle.
3- Sonucu 5 ile çarp.
4- Sonuca 10 ekle.
5- Geriye kalan iki rakamdan birini sonuca ekle.
6- Sonucu 10 ile çarp.
7- Sonuca kalan rakamı ekle.
8- Sonucu söyle.
Atılan üç zarı hemen söyleyin.
Sırrı: Sonuçtan “
Örnek:
Atılan zarlar 2, 3, 6 olsun. İlk olarak 3’ü alalım.
1- 3x2=6
2- 6+5=11
3- 11x5=55
4- 55+10=65
5- 65+2=67
6- 67x10=670
7- 670+6=676
8- 676-350=326 (burayı siz aklınızdan yapcanız)
Zarlar: 3, 2, 6
AKLINDAN BİR SAYI YAZ
Şimdi bir oyun oynayalım:
1. Bir sayı yazın.
2. Bu sayıyı tersinden yazın.
3. Küçüğü büyükten çıkarın.
4. Farkın rakamlarını toplayın.
5. Bu toplamın basamak sayısı 1 den fazlaysa, rakamları bir daha toplayın.
6. Böyle devam ederseniz daima 9 bulursunuz.
Uygulama:
1. 2578 yazdım.
2. 8752 sayıyı tersten yazdım.
3. 8752-2578=6174
4. 6+1+7+4=18 iki basamaklı olduğundan bir daha toplayalım.
5. 1+8=9
6. Sonuç hep 9 çıkar.
Şimdi bir oyun oynayalım:
1. Aklından bir sayı tut.
2. Bu sayıyı 3 ile çarp.
3. Çıkan sonuca 1 ekle.
4. Bulduğun sonucu tekrar 3 ile çarp.
5. Çıkan sonuca tuttuğun sayıyı ekle.
6. Sonuçtaki sayının son basamağı 3 mü?
Uygulama:
1. 21 tuttum.
2. 21x3=63
3. 63+1=64
4. 64x3=192
5. 192+21=213
6. Sayının son basamağı 3 çıktı.
CEP TELEFONUNUZU BULUN
1. 7 haneli cep telefonunuzun ilk 3 rakamını (GSM kodu olmadan) yazın
2. Bu 3 basamaklı sayıyı 80 ile çarpın
3. 1 ekleyin
4. 250 ile çarpın
5. Sonuca cep telefonunuzun son 4 rakamından olusan 4 haneli sayıyı ekleyin
6. Bu 4 haneli sayıyı tekrar ekleyin
7. Bundan 250 çıkarın
8. Sonucu 2'ye bölün
Ne çıktı?
Ne çıktığından önemlisi nasıl çıktı?
OYUNCAK OYUNU 1. ler Bebekler, MENDiL DÜŞÜRME ESİR ALMA VE VERME HAYVANAT BAHÇESİ TOP OYUNU AĞAÇLARDAKİ SİNCAPLAR
EĞİTİCİ ÇOCUK OYUNLARI
Bütün çocuklar bir halka üzerinde sıralanırlar. Birisi ortadadır. Bütün öğrencilere birden altıya kadar numaralar verilir. Sonra öğretmen numaralara isimler verir.
Örneğin ;
2. ler Trenler,
3. ler Çiçekler,
4. ler Askerler,
5. ler Uçaklar,
6. lar Taksiler.
Bundan sonra ortadaki oyuncu, "Trenler" diye bağırır. Tren olan ikiler, geriye doğru bir adım atarak halka etrafında koşarlar ve tekrar yerlerine gelirler. Yerine ilk gelen öğrenci elini yukarıya kaldırır ve ortadaki ile yer değiştirerek, ikinci oyunu o başlatır.
Bütün öğrenciler el ele tutuşur, yüzleri merkeze dönük olarak bir halka yaparlar. Elinde mendil olan bir oyuncu, halka etrafında koşmaya başlar. Mendili bir arkadaşının arkasına bırakır, koşusuna devam eder. Yakalanmadan arkadaşının yerini almaya çalışır. Arkasına mendil konulan öğrenci, mendilin farkına vardığı anda onu alır ve ebenin arkasından kovalar. Eğer kendi yerine kadar arkadaşına dokunamazsa ebe olur. Oyunu tekrarlarlar. Eğer arkadaşına dokunmaya muvaffak olursa kendi yerini alır, arkadaşı ikinci kez ebeliğe devam eder.
Oyuncular karşılıklı iki sıra olur. Aralarında 7-
Bütün öğrenciler eşit olarak iki gruba ayrılırlar. Aralarında 4-
Çocuklar, sayısı kadar gruba ayrılırlar. Her gruba bir top verilir. ( şimdi bir grubun nasıl oynayacağını izleyelim ) Her grupta 7 kişi olduğunu kabul edelim. 6 kişi bir çizgi üzerine dizilir ve 7 numaralı öğrenci bunların 4-5 adım ilerisinde onlarla yüz yüze gelecek şekilde yerini alır. 7 numaralı oyuncuda top vardır. Bu topu sırasıyla 1,2,3,4 diye sayarak en baştaki oyuncuya atar. O da tekrar 7 numaralı oyuncuya atar. Bu atıp tutma sırasında topu oyuncu tutamazsa en arkaya geçer, sıradaki oyuncu onun yerine geçer.
Not : Mesafe yakın görülürse uzatılabilir veya daha da yakınlaştırılabilir.
Bütün çocuklar 7-8 kişilik gruplara ayrılırlar. Her grup el ele tutarak bir daire yapar. Bir kişi ortada bulunur. Birisi de ebe olarak dışarıdadır. Daireyi oluşturan çocuklar bir ağacı temsil eder. Dairenin ortasındaki öğrenciler sincaplardır. Ebe olan öğrenci de sincaptır. Öğretmenin düdüğü ile sincaplar, kendi dairesinden çıkar ve başka daireye giderler. Bu sırada ebe olan sincap da kendisine bir ağaç bulur. Dışarıda kalan ebe sincap olur. ( Öğretmen bütün çocuklara sincap olma olanağı vermelidir.)
KİM SAKLANDI ? |
SAKLAMBAÇ OYUNU |
KÖŞE KAPMACA |
BALIK TUTMA |
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder